Oppdatering av kundeinformasjon

Våre bedriftskunder må oppdatere sin kundeinformasjon via kundeerklæringsskjema. Dette gjelder alle lag, foreninger og bedrifter som er kunde i banken. Gå til kundeerklæringsskjema

Etter at skjema er fylt ut må det signeres. Signeringsoppdraget finner dere på e-signering

Garanti

En garanti fra banken gir trygghet til både kjøper og selger, fordi banken forplikter seg til å betale et beløp til en tredjepart. Det finnes flere ulike bankgarantier, og vi hjelper deg gjerne med å finne en løsning.

trapp
Bilde av Morten

Morten Erdal

Senior Bedriftsrådgiver

De vanligste formene for bankgaranti

  • Kontrakts-/ entreprenørgaranti.
  • Garanti etter Bustadoppføringslova.
  • Betalingsgarantier.
  • Garanti for forskuddsbetaling.
  • Garanti for skatter/avgifter.
  • Husleiegaranti.
  • Garanti for betaling av varer og tjenester.
  • Transportløyvegaranti.

 

Garantier vurderes av banken på samme måte som lån og kreditter, hvor det først og fremst legges vekt på søkerens betjeningsevne, samt hvilken sikkerhet som kan stilles.

 

Krav til dokumentasjon
 
  • Lånesøknad inkludert beskrivelse av bedriften.
  • Underliggende kontrakt som garantien skal gjelde for.
  • Budsjett for inneværende år, samt 2 år frem i tid.
  • Stiftelsesdokument og vedtekter (gjelder nyetablert selskap).

Avhengig av sikkerhet
  • Siste årsregnskap, balanse, noter, styrets beretning, samt revisors beretning.
  • Aldersfordelt saldoliste over selskapets kundefordringer.
  • Takst/verdivurdering av eventuell fast eiendom.
  • Oversikt over leieinntekter, dersom søknaden gjelder kjøp av næringseiendom