Oppdatering av kundeinformasjon

Vi vil i løpet av kort tid ta kontakt med deg som kunde hos oss for oppdatering av kundeinformasjon, dette gjøres i et kundeerklæringsskjema. Bankene i Norge er lovpålagt å innhente og oppdatere informasjon løpende om alle kundene våre. Dette gjelder både for privatpersoner, bedrifter, lag og organisasjoner.

Kundeerklæringsskjema

Kundeerklæringsskjema for bedrift

Alle norske banker er pålagt å innhente oppdatert informasjon om alle sine kunder. Lovkravet gjelder både privatkunder, bedrifter og organisasjoner. Bedriftskundene fyller ut et kundeerklæringsskjema for å besvare spørsmålene som banken trenger svar på. 

 

Gå til kundeerklæringsskjema

 

 

Ofte stilte spørsmål om kundeerklæringsskjema

Bankene skal sammen med myndighetene bidra til bekjempelsen av hvitvasking og terrorfinansiering. En effektiv måte for banken å bidra til dette, er å ha god kunnskap om kundene og kundenes bruk av finansielle tjenester.

Myndighetene har bedt alle norske banker om å ha kjennskap til hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester – og denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Derfor stiller vi disse spørsmålene også til deg som har vært kunde i mange år.

Alle lag, foreninger og bedriftskunder må fylle ut skjemaet. Har du flere lag, foreninger eller bedrifter må det fylles ut ett skjema per organisasjon. Skjemaet signeres elektronisk med BankID.

Noen av spørsmålene stiller vi for å beskytte dine økonomiske interesser, mens andre stilles for å bidra til å avdekke og bekjempe økonomisk kriminalitet. All informasjon behandles naturligvis i henhold til bankens taushetsplikt.

  • Kontaktinformasjon til de eller de som skal signere skjemaet (mobil/epost)
  • Oversikt/dokumentasjon på eierforhold i virksomheten
  • Organisasjoner som investerer i aksjer:
    • LEI-nummer
  • Organisasjoner som er skattemessig hjemmehørende i utlandet:
    • TIN-nummer
  • Organisasjoner tilhørende konsern:
    • Oversikt over selskapsstruktur

Konsekvensen kan være at konti blir sperret og transaksjoner ikke blir gjennomført. I verste fall at kundeforholdet må avvikles (jf. Hvitvaskingsloven §24), noe som ikke er en ønsket situasjon hverken for våre kunder eller for banken.

Opplysningene må korrigeres i Brønnøysund / Altinn.