Stor interesse for kurs om svindel
- Det er tydelig et stort behov for å lære mer om svindel og hvordan man får en trygg bruk av våre digitale tjenester, sier Benedicte Heggenes Pedersen - Vi opplevde en enormt stor pågang til kurset. Til sammen hadde vi over 100 deltakere, og ventelister. Vi kommer derfor til å sette opp kurs én gang i halvåret.
Hvordan unngå å bli lurt?
– Vi opplever dessverre en økende tendens til svindel og svindelforsøk. Én av endringene er at det har flyttet seg fra kort til konto. De er på jakt etter større summer og ønsker derfor tilgang til blant annet sparekontoer, forteller Benedicte til de mange fremmøtte.
Ingen tid å miste
Kathrine Mjånes er en av initiativtakerne bak arrangmentet sammen med Benedicte. Hun presiserer at tid er en viktig faktor i svindelsaker – Dersom du mistenker at du har blitt lurt, er det viktig at du tar kontakt med oss så fort som mulig. Tid er avgjørende for at vi skal få iverksatt tiltak som sperring eller stopping av utbetalinger.
– I banken har vi et stort fokus på antisvindel arbeid og holder oss oppdatert på ulike metoder for å sikre gode tiltak. Men i dét vi setter opp et nytt tiltak, kommer svindlerne med nye metoder. Det er en kreativ gjeng, sier Kathrine.
Stopp - tenk - sjekk
Husk at banken aldri vil be deg om å oppgi passord, gjøre overføringer, eller dele sensitive data. Vi spør etter fødselsnummer for å kunne identifisere at du er deg, men vi trenger ingen annen sensitiv informasjon.
5 råd for å unngå svindlernes klør:
- Virker noe for bra til å være sant, så er det som regel svindel
- Vær alltid kritisk når noen ber deg oppgi sensitiv data
- Sjekk opp med avsender om henvendelsen er reell om du er usikker. Det er sjeldent noe som haster, du har tid til å sjekke
- Har du mistanke om at du har blitt forsøkt svindlet, ta kontakt med banken umiddelbart.
- Dersom du har blitt svindlet, forsøk å samle så mye dokumentasjon som mulig; hvem snakket du med, hvilken informasjon ga du fra deg, mottok du noe og lignende
Et godt mantra kan aldri gjentas for ofte: Stopp - tenk - sjekk!
Fornøyde deltakere (og kunder)
Vi tok en prat med Finn Rosendahl etter kurset. Han har nylig kommet tilbake til Fana Sparebank etter noen år i en annen bank. Han fortelle at han synes mottakelsen har vært strålende – Jeg ønsket å komme tilbake til en nærbank. Det har vært et ønske å ha en bank man kan gå til ved behov. Alle jeg har vært i kontakt med har vært utrolig hjelpsomme og enestående! forteller han.
Han synes kurset har gitt godt utbytte – Det har vært nyttig og lærerikt. Enkelte ting kjenner man jo til fra før, men jeg synes det er et veldig godt tiltak, avslutter Finn.