BankID utvikles i kulissene – nå kan du bruke app
Du tenker kanskje at den svarte, ovale brikken har vært lik de siste 15 årene? Helt siden BankID kom, har man gått rundt med en liten svart brikke i vesken, eller gjemt den i roteskuffen hjemme. Det gleder nok mange å høre at en BankID-app nå er klar for Fana Sparebank-kunder. Likevel, enn så lenge, husk å ta vare på kodebrikken din!
Det har lenge blitt jobbet hardt i kulissene for å få på plass en egen app for bruk av BankID. I dag kan du bruke BankID ved hjelp av kodebrikke, BankID på mobil eller appen BankID. Hvorfor enda et hjelpemiddel, tenker du kanskje? Produktutvikler Hanne forklarer hvorfor vi ønsker en egen BankID-app.
"
Vi jobber kontinuerlig med å gjøre banktjenestene våre mer brukervennlige for kunden. En app for BankID vil gjøre identifisering og signering mer effektiv og enklere, samtidig som det er trygt å bruke.
Hanne Magnussen, produktutvikler i Fana Sparebank
På spørsmål om hvorfor en app ikke har kommet tidligere, forklarer Hanne at det å utvikle noe som er trygt og sikkert å bruke, tar tid.
- Det skjer ting i kulissene hele tiden. Det har blitt jobbet lenge for å gjøre appen klar til bruk, fordi sikkerhet er veldig viktig når det gjelder digitale bankprodukter. Det å kunne garantere for sikkerheten ved en app krever mye utvikling og testing, og dette tar tid.
For Hanne og de andre produktutviklerne i banken er målet at kundene på sikt skal kunne kvitte seg med brikken sin, og gjøre alt på en og samme enhet – altså på mobilen.
- Vi er fornøyd med at kodebrikken nå kan gå ytterligere ned i roteskuffen, men vi ønsker likevel at kunden enn så lenge tar vare på den. Først og fremst i tilfelle man må installere BankID-appen på ny telefon, men også som en plan B dersom man ikke har mobilen tilgjengelig.
BankID-appen utvikles videre, og neste steg er å få på plass identifisering ved fingeravtrykk og ansiktsgjenkjenning. Enn så lenge, ta godt vare på brikken din.
6 tips fra kundesenteret til bruk av BankID:
- Følg med på oppdateringer som kommer på enheten du bruker (f.eks. Datamaskin, ipad, nettbrett eller mobiltelefon. Dersom du har problemer med bruk av BankID, oppdater din enhet eller prøv en annen nettleser (f.eks. Crome, Internet Explorer, Edge eller Safari).
- Dersom du har brukt BankID på mobil i lang tid, utløper BankID-avtalen med kodebrikke, og du kan få opp en feilkode når du prøver å benytte den. I dette tilfellet må du logge på med BankID på mobil, og opprette BankID med kodebrikke på nytt i nettbanken din.
- Dersom du har mistet kodebrikken din, og ikke opprettet BankID på mobil, må du først bestille ny kodebrikke og vente til den kommer i posten, før du kan logge deg på igjen og bestille BankID på mobil.
- Dersom du skal benytte BankID på mobil ved signering av et lån eller andre dokumenter, må du bruke BankID-passordet ditt. Dersom du har glemt dette, kan du kontakte kundesenteret vårt som sender det på sms eller epost.
- For å være på den sikre siden, opprett bankid, bankid på mobil og last ned bankid app. Da har du flere muligheter dersom en av tjenestene er nede og ikke avhengig av kun en tjeneste.
- Og ja: ta vare på kodebrikken, du slipper ikke alltid unna den.