Et annerledes år
I 2020 har vi, som alle andre, blitt utfordret på helt nye måter – som bedrift, kolleger og mennesker. Vi er overrasket, imponert og takknemlig, for at vi på tross av Covid19 har klart å levere på veldig mye av det vi hadde planlagt for 2020. I tillegg har vi måttet ta viktige avgjørelser kjapt, for å hjelpe kundene våre i en vanskelig tid.
Tilstede for kundene – i gode og dårlige tider
Vi gikk en travel vår i møte, med store planer om å lansere nye produkter og bedre tjenester for våre kunder. Midt i denne hektiske perioden kom pandemien, og hverdagen ble snudd på hodet. Vi måtte skifte fokus fra produktutvikling, til å finne ut hvordan vi på best mulig måte kunne stille opp for kundene våre på kort sikt.
Fra mars til mai satt vi ned boliglånsrenten tre ganger, samlet sett med inntil 1,40 prosentpoeng. Det førte til at bankens kunder i mai, kunne glede seg over den største rentenedsettelsen til da i markedet. Det var viktig for oss å agere fort, slik at kundene fikk hjelp når de trengte det som mest. Kunder kunne også søke digitalt om avdragsfrihet på lånet, og vi etablerte en løsning for å søke om forskuddslån – for kunder som ventet på støtte fra NAV. For oss i banken var det gripende å se hvordan alle ansatte snudde seg raskt og jobbet iherdig, for å være der for kundene.
Grønnere bankvirksomhet
Banken jobber stadig for å få på plass mer bærekraftig drift og produkter. I 2020 har vi lansert flere nye, grønne produkter. I sommer kom Grønn brukskonto og Grønn sparekonto for barn og ungdom. Med disse kontoene garanterer vi at innskuddene blir brukt til grønne formål. Siste tilskudd til de grønne bankproduktene er Grønt boliglån, hvor vi tilbyr ekstra gode lånebetingelser til kunder som har en energieffektiv bolig.
I 2020 har vi også utviklet et rammeverk for grønn finansiering i tråd med ICMAs Green Bond Principles. Her vi har tatt kriteriene til et høyere og strammere nivå: “et skritt i riktig retning” i henhold til CICERO Shades of Green.
Banken har også fått bikuber på taket. Gjennom en fadderordning, følger birøkter Bjarte Tennfjord opp biene, og vi kunne for første gang høste kortreist honning fra banktaket sensommeren 2020. De 300.000 biene som summer rundt på taket vårt på Nesttun i sommerhalvåret, har blitt et viktig symbol internt på at vi jobber for å nå bærekraftsmålene og ta vare på naturen.
Lanserte ny merkevare
10. juni 2020 lanserte vi Himla Banktjenester fra hjemmekontor. Himla skal være en utfordrer som tilbyr billig boliglån til selvbetjente og digitale kunder.
Ny filial i Os sentrum
I tråd med at vi ønsker å være en bank som er nær der du er, gikk vi mot strømmen og åpnet en ny og annerledes bankfilial på Os i sommer. Noe av det som skiller filialen fra andre banker er den moderne innredningen, den uformelle stemningen, og ikke minst mulighet for bruk av lokalet på både dagtid og kveldstid.
Digitalisering og nye tjenester
Dette året har virkelig vist oss verdien av å ha gode, digitale kundeløsninger. Vi har jobbet videre med å utvikle våre tjenester, og blant annet fått på plass en helt ny, digital søknadsprosess for boliglån. Denne søknaden gjør det enklere for kunden å forstå hva banken trenger av informasjon, for å vurdere en søknad. I tillegg sparer deg som kunde for unødvendig papirarbeid, ved at viktige dokumenter hentes inn automatisk fra Altinn og Gjeldsregisteret.
Nå kan våre kunder også bruke app for BankID. Appen erstatter kodebrikken ved pålogging eller godkjenning med BankID. Den er brukervennlig og gir økt sikkerhet mot svindel. Last ned BankID-appen for iPhone eller Android.
Å ha en spareavtale er ofte lurt, og derfor lanserte vi i høst en ny sparekalkulator på hjemmesiden vår. Sjekk ut hvor mye sparebeløpet ditt kan vokse over tid. Vi håper dette gjør deg motivert til å spare enda mer. Ønsker du å lese mer om sparing, finner du nyttig informasjon her.
Året for å gi
Dette har vært et år hvor det har vært ekstra viktig å være tilstede for hverandre. Vi har vært der for våre kunder og samarbeidspartnere. Vi har vært ekstra tilstede for VilVite i år, som holder på å lage en helt ny, viktig utstilling med fokus på naturbevissthet og grønn innovasjon. Banken har støttet utstillingen med 10 millioner kroner, den største enkeltgaven i bankens historie.
Vi har også vært med å arrangere Pengefellen i samarbeid med VilVite. Pengefellen er et kurs i privatøkonomi for skoleelever på 10. trinn.
I november delte vi ut bærekraftsprisen i samarbeid med Bergen Næringsråd og Bergen Kommune. I år gikk prisen til Framo AS. Som en tradisjonell industribedrift har de gått gjennom en stor omstilling og ligger ett skritt foran når det kommer til å ta del i det grønne skiftet som vi nå står overfor.
Takk for i år
Fana Sparebank er et godt sted å jobbe. Dette fikk vi en bekreftelse på da vi ble kåret til Norges 5. beste arbeidsplass av Great Place to Work. Vi tror og håper at engasjementet vi har for arbeidsplassen vår kommer kundene til gode ved at vi er motivert til å står på for kundene.
Selv om det har vært et utfordrende år, har banken hatt høy aktivitet, og vi er optimistiske til utsiktene for 2021.
Ønsker du bedre råd på veien, innen privatøkonomi?