Førjulstiden er høysesong for svindel: Dette må du være obs på
Årets Black Week og julehandel er i gang, og samtidig er det høysesong for svindel. Svindlere oppretter falske nettsider, og sender ut meldinger om å hente pakker du kanskje ikke har bestilt.
I stressende perioder er mange ekstra sårbare for svindel. Dette vet svindlerne, og de blir flinkere og flinkere til å prøve å lure deg.
– Dersom noen forsøker å stresse deg og melder om at en betaling haster, må du ikke la deg lure, sier Benedicte Heggenes Pedersen.
Hun er fagansvarlig for betalingsformidling i banken, og jobber daglig med tiltak banken gjør for å bekjempe svindel.
Hennes beste råd er å aldri klikke på mistenkelige lenker, og sjekke opp avsender dersom du får et tilbud som virker for godt til å være sant.
Dette må du være obs på for å unngå svindlernes klør i førjulstiden:
- Mistenker du at et tilbud er for godt til å være sant? Da er det ofte det. Fremstår et tilbud fra en ukjent nettbutikk mye billigere enn konkurrenten? Da bør det ringe en alarmbjelle. Vær også obs på å ikke delta i useriøse konkurranser på sosiale medier.
- Ikke la deg lure av falske nettbutikker
Svindlere kan bruke lave priser for å lokke deg inn i en falsk nettbutikk. Dersom du er usikker, søk opp nettbutikken, sjekk om den oppgir kontaktinformasjon og om du finner erfaringer fra andre som har handlet der.
- Bruk sikre betalingsmetoder
Når du betaler på nett, bør du være sikker på at du samhandler med noen du stoler på – slik at du ikke taster inn kortinformasjonen din på en falsk nettside. Velg også trygge betalingsmetoder som Vipps, Apple Pay, Pay Pal eller Klarna.
- Falske hentemeldinger med betaling av porto
Har du mottatt en SMS fra "Posten", eller andre som skal levere en pakke hvor du blir bedt om å betale manglende porto? Ikke forhast deg. Sjekk opp telefonnummeret, avsenderen og ikke trykk på lenker du er usikker på. Vær obs på språkfeil, merkelige beløp og setninger i slike SMS-er.
- Gi aldri fra deg sensitiv informasjon om du er usikker!
Er du i tvil, må du aldri oppgi privat informasjon. Dette kan være brukernavn og passord, personnummer, verifiseringskoder, BankID-detaljer, betalingsinformasjon eller andre ting.
Husk alltid å stoppe, tenke og sjekke!
– Tid er avgjørende – hvis du mistenker at du er utsatt for svindel må du kontakte banken med en gang, sier Benedicte.
Les mer om sikkerhet på nett her