Trygt, sikkert og enkelt med BankID
BankID gjør den digitale hverdagen enklere. Enten du skal identifisere deg eller signere, er BankID den mest anvendelige elektroniske identifikasjonen i Norge. Med BankID kan du alltid gjøre rede for hvem du er. Du kan bruke det ved signering av dokumenter og avtaler i banken, i en rekke andre offentlige portaler, og ved trygg netthandel.
Det finnes flere ulike måter å benytte seg av BankID på
BankID er rett og slett din elektroniske legitimasjon for å sikre din identifisering og signering på nett. I stedet for kulepenn, pass og papir, bruker du BankID med din kodebrikke, BankID-app eller BankID på mobil. Du har kun én BankID. Det vil si at du kan logge inn i andre banker og andre steder som krever BankID innlogging med den BankID-en du har. En forutsetning for å få utstedt BankID i din bank er at du har vist frem gyldig pass som legitimasjon, først da vil du få tilgang til å bestille BankID i Nettbanken din.
BankID med kodebrikke
Når du oppretter Nettbank i banken din vil du få tilsendt en kodebrikke, samt et passord på SMS eller e-post. Første gang du logger deg på får du beskjed om at du må endre ditt passord, deretter generer du en ny engangskode fra din kodebrikke som du legger inn i innloggingsbildet.
BankID på mobil
BankID på mobil betyr at du bruker mobilen din som “brikke” for identifisering og signering på nett. Mobilen har du jo med over alt, og du kan dermed enkelt benytte din elektroniske signering. Du kan enkelt bestille BankID på mobil inne i nettbanken din. Følg anvisningene du får i skjermbildet og instruksene du får på mobilen din. VOILA - og du har opprettet BankID på mobil.
BankID-app
Har du allerede BankID med kodebrikke kan du laste ned BankID-appen. Appen aktiverer du med din BankID, vipps - så kan du benytte BankID-appen. Neste gang du skal identifisere deg med BankID velger du BankID, deretter trykker du på BankID app, godkjenn identifiseringen i appen, deretter fullfører du med ditt personlige passord.
Husk å fortsatt ta vare på kodebrikken din
Selv om du nå har lastet ned både BankID på mobil og er klar til å benytte BankID-appen er det viktig at du ikke kaster kodebrikken din. Skulle du være så uheldig at passordet til din BankID på mobil blir sperret, er det kodebrikken du må bruke for å få åpnet sperringen. Har du fått nytt SIM-kort må BankID på mobil reaktiveres i nettbanken og du vil trenge brikken for å logge deg inn. I noen tilfeller vil du ikke kunne foreta din e-signering med BankID på mobil, da er det viktig at du har tatt vare på kodebrikken din slik at du kan benytte din elektroniske signatur på nett med din kodebrikke.
Her kan du lese mer om BankID og ofte stilte spørsmål fra våre kunder