Venter du pakke i posten?
Pass opp for falske hentemeldinger! I takt med økt handel på nett, øker antall svindelforsøk. Her er noen tips til hvordan du kan unngå å bli svindlet.
Hva kan du gjøre for å forhindre svindel?
Svindel kommer stadig i nye former, men det mest vanlige er via sms, e-post, sosiale medier og telefon. I perioder hvor mange handler på nett bør du være ekstra kritisk til e-post og sms fra blant annet Posten, DHL, PostNord og lignende.
1. En viktig huskeregel
Bank, leverandører for post og ikke minst politiet vil aldri be deg om personopplysninger eller innloggingsinformasjon.
2. Gi aldri bort konto-, kort- eller innloggingsinformasjon
Får du en melding hvor noen ber om ekstra betaling med kort frist eller ønsker informasjon av deg? Da bør det ringe en bjelle. Aldri gi bort personlige opplysninger.
3. Ikke trykk
Har du fått en mistenkelig melding og er usikker? Aldri trykk på linker eller følg stegene i meldingen du får. Bruk andre trygge kilder til å finne kontaktinfo. Søk opp den aktøren meldingen utgir seg for å være fra og kontakt dem direkte for å høre om meldingen er reell.
Er du utsatt for svindel?
Vær rask med å sperre betalingskort og BankID. Det kan du gjøre enkelt selv i mobil- og nettbank.
Følg stegene for å sperre betalingskort
- Logg inn i mobil- eller nettbank
- Gå til “mine kort”
- Velg “regionsperre”
- Velg kortet du vil sperre
Følg stegene for å sperre BankID
- Logg inn i mobil- eller nettbank
- Gå til “BankID”
- Velg “sperr BankID avtale”
Dersom du ønsker bistand til å sperre bankkort og BankID, kan du benytte deg av døgnåpen telefon ved å ringe 800 30 250. Er det innenfor bankens åpningstid kan du ringe kundesenteret vårt på 915 03 411.
Vi er for deg om du har spørsmål relatert til svindel.