Vi bringer banken til deg
Som lokal sparebank har vi i Fana Sparebank lange tradisjoner med å være tett på kundene våre. Vi mener at det er viktig å ha en personlig relasjon til de kundene som ønsker det, samtidig som vi stadig utvikler våre digitale produkter og tjenester. Derfor tar vi med banken hjem til de kundene som trenger det.
Med den lynraske teknologiske utviklingen vi ser i dag, er det viktig for oss å fortsatt ta godt vare på de kundene som ikke er helt stødig i den digitale verden enda. Vi ønsker også å hjelpe kunder som av forskjellige grunner ikke kan komme til banken selv. Bankbilen ble løsningen på hvordan vi best mulig kan pleie disse kundegruppene.
– Jeg er ute med bankbilen og besøker kunder ca. fire til fem ganger i måneden, forteller kunderådgiver Bjørn Johnsen.
Med Bjørn på plass i sofakroken kan kundene lære om hvordan man bruker nettbanken i ro og mak, i trygge omgivelser i sitt eget hjem. Det er mange som er lærevillige, men syns det er vanskelig å komme i gang i nettbanken på egenhånd. Dette har vi i banken full forståelse for, og ser på det som en del av vårt samfunnsansvar å bidra med å lære fra oss.
– De som benytter seg av bankbiltjenesten og hjemmebesøk, er stort sett kunder som av helsemessige årsaker forhindres fra å kunne møte opp i banken, sier Bjørn.
Han hjelper kunder med alt fra å betale regninger til forstå hvordan nettbanken fungerer eller å registrere et oppdatert pass.
– Sist uke var jeg og besøkte en kunde på Røde Kors sykehjem sammen med pårørende. Det gjaldt disposisjonsrett til kundens konto slik at pårørende kan avhjelpe med økonomiske hensyn, fortsetter Bjørn.
Nærhet øker forståelse
– Det er en stor fordel å kunne se på samme skjerm som kunden når man hjelper dem. De kundene som ikke er helt digitale enda, lærer mye av at noen tar seg tid til å vise dem hvordan man bruker nettbanken.
For noen av oss er det å navigere i nettbanken og betale regninger en hverdagsaktivitet som nærmest går automatisk, men Bjørn minner oss på at det ikke er like lett for alle.
– Kundene er veldig fornøyde med tjenesten, og er det noe jeg hadde ønsket å ta med tilbake til alle i banken etter hver tur, så er det gleden og takknemligheten kundene viser når vi har vært ute og bistått.
En liten innsats fra noen, kan bety den store forskjellen for andre. Vi i Fana Sparebank vil gi det lille ekstra til våre kunder. Hos oss får du bedre råd.
Du kan bestille bankbilen hjem dersom du eller noen du kjenner har behov for det. Et besøk koster 100 kr og personen vi besøker må være kunde i banken. Du bestiller via bestillingsskjema på vår hjemmeside.