Svindlet? Ta grep kjapt

Mistenker du svindel? Du har ingen tid å miste. Raske grep er avgjørende for å begrense omfanget av svindelforsøket. Kontakt banken umiddelbart.

Svindel er ingen skam

Svindel skjer over alt. Det som er viktig å huske på er at vi vil aldri be deg om personopplysninger eller passord. Har du mottatt en rar melding via sosiale medier, e-post, SMS eller besvart en telefon fra et ukjent nummer? Da er det ingen tid å miste. Svindel kan føles både skambelagt og skremmende, men tid er avgjørende.

Følg stegene under umiddelbart.

1. Tid er avgjørende - kontakt oss

trafikklys-rod.png

Ta kontakt med oss med en gang! Selv ved den minste mistanke. Enten du holder på å bli svindlet eller allerede har blitt svindlet. Det viktigste er å ta kontakt med banken med en gang, slik at vi får satt en stopper for svindelen.

Kontakt oss

 

2. Skaff deg en oversikt

trafikklys-gul.png

Få en oversikt på hvilken informasjon og verdier som er på avveie. Har du oppgitt konto- og kortopplysninger eller gitt vekk innloggingsinformasjon? Hvor mangler det penger? Hvilke beløper er i sving? Ta skjermbilder av samtaler eller annet nyttig bevismateriale. Dette trenger du til neste steg


3. Kontakt politiet

trafikklys-gronn.pngSå raskt du har oversikten, bør du kontakte politiet på 02800 og anmelde forholdet. Meld fra om at du har blitt utsatt for kriminelle handlinger. Slik får politiet muligheten til å sikre seg digitale spor og bevis før det går tapt.



Slik beskytter du deg mot svindel

  • Husk at banken, politiet eller andre seriøse aktører vil aldri be deg om passord eller kode
  • Vern om passord, koder, mobilen og andre digitale enheter du har for å benytte BankID.
  • Ikke gi fra deg BankID-passordet eller les opp koder fra kodebrikken til noen, heller ikke familie, banken eller politiet.
  • Ikke trykk på lenker du mottar på epost eller SMS som krever at du taster inn BankID-passord og koder. Besøk hjemmesiden til de som tar kontakt for å undersøke om henvendelsen er reell.
  • Oppbevar kodebrikken din sikkert og forsvarlig, slik at andre ikke kan bruke den. Brikken skal ikke ligge åpent tilgjengelig for andre.
  • Beskytt pc med antivirusprogram, hold programvare oppdatert og bruk oppdatert nettleser
  • Ikke bruk det samme passordet på alle dine innlogginger, og sørg for å bytte jevnlig
  • Ikke bekreft med BankID på mobil dersom du ikke selv har initiert en betaling eller en bekreftelse
  • Ta kontakt med oss om du er usikker om noe er svindel. Tlf. (+47) 915 03 411

 

Utsatt for svindel?

Hvis du har klikket på lenke eller oppgitt kortnummer, passord eller koder til andre er det viktig at du umiddelbart sperrer kort og BankID. Du kan selv gjøre det i nett- eller mobilbanken, eller ved å ringe vårt kundesenter på telefon: (+47) 915 03 411 

 

Eksempler på svindelmetoder

Phishing (fisking etter personlig informasjon) er en vanlig metode for å lure deg til å gi fra deg personlig informasjon som for eksempel passord og koder til innlogging. Vær derfor forsiktig med å gjenbruke passordet ditt og sørg for å oppdatere det jevnlig. Ikke del passord eller personlig kode med andre.

Det er viktig å ha både passord og tastelås på PC, mobil og nettbrett, slik at e-post og andre tjenester ikke blir lett tilgjengelig for andre. Pass på å ikke lagre sensitiv informasjon. Det kan også være lurt å slette SMS-er mellom deg og banken. 

Svindlerne bruker ofte falske e-postadresser for hente ut sensitiv informasjon. De prøver å lure deg ved at e-posten du mottar ser ut som den kommer fra en avsender du kjenner eller en seriøs aktør som for eksempel banken, BankID, posten eller lignende.

I slike falske e-poster kan du få beskjed om at kortet ditt er blokkert, BankID er sperret eller at du må verifisere informasjon som telefonnummer eller epost. Trykker du på linken kommer du gjerne til et falskt nettsted opprettet av svindlerne. Der får du beskjed om å taste inn sensitiv informasjon, for eksempel kortnummer og utløpsdato, passord, eller kode fra kodebrikken. Dette vil svindlerne benytte for å svindle til seg penger fra kontoen din.

Ikke trykk på lenker du mottar på e-post som krever at du taster inn kortnummer, BankID-passord og koder. Besøk hjemmesiden til de som tar kontakt for å undersøke om henvendelsen er reell.

Smishing er svindelmeldinger sendt via SMS, tilsvarende det som kalles phishing om det kommer på epost. Svindleren er ute etter å få tak i sensitiv informasjon og e prøver å lure deg ved at SMSen du mottar ser ut som den kommer fra en avsender du kjenner eller en seriøs aktør som for eksempel posten, banken, kredittkort-utsteder eller BankID.

I slike falske SMS kan du få beskjed om at kortet ditt er blokkert, BankID er sperret eller at du må verifisere informasjon som telefonnummer eller epost. Trykker du på linken kommer du gjerne til et falskt nettsted opprettet av svindlerne. Der får du beskjed om å taste inn sensitiv informasjon, for eksempel kortnummer og utløpsdato, passord, eller kode fra kodebrikken. Dette vil svindlerne benytte for å svindle til seg penger fra kontoen din.

Ikke trykk på lenker du mottar på SMS som krever at du taster inn kortnummer, BankID-passord og koder. Besøk hjemmesiden til de som tar kontakt for å undersøke om henvendelsen er reell.

Telefonsvindel eller såkalt vishing (voice phising) er en mye brukt metode blant svindlerne. De ringer og utgir seg eksempelvis for å være fra seriøse aktører, som politiet, banken eller andre offentlige etater. Svindlerne snakker ofte godt norsk og oppleves serviceinnstilte og tillitsvekkende. De spiller gjerne på at det haster og at du risikerer å tape pengene dine om du ikke tar i mot hjelpen de tilbyr.

I noen tilfeller så blir telefonnummer til bank, politi og andre offentlige etater "spoofet" (misbrukt) slik at det ser ut som samtalene kommer fra de.

Ved svindelforsøk på telefon kan svindlerne for eksempel fortelle deg at det er oppdaget mistenkelig aktivitet på din konto eller kort, eller at kontoen din er sperret fordi noen forsøker å svindle deg. Videre ber de deg oppgi sensitiv informasjon slik at de kan hjelpe deg med å få stoppet svindelen.

Ikke oppgi sensitiv informasjon som kortnummer, BankID-passordet, eller koder fra kodebrikken til noen. Heller ikke til familie, banken eller politiet. Dersom du er usikker på om det er banken som ringer, legg på og ring til banken selv.

Mange kunder mottar svindel-SMS om deres BankID. Budskapet kan variere, men de fleste skriver at det gjelder BankID, og at er sperret eller snart vil bli sperret, og at du må trykke på en lenke for å løse problemet. Ikke trykk på lenken. Vi anbefaler at du sletter meldingen så fort som mulig.

Oppgi aldri sensitiv informasjon som personnummer, passord, kontonummer eller BankID over telefon, via linker i sms eller epost. Husk at vi eller BankID aldri vil be våre kunder om å oppgi sensitiv og personlig informasjon i usikre kanaler.

 

Teknologien utvikler seg med stormskritt, og det gjør det lettere for svindlere å utgi seg for å være noen de ikke er. Det kalles “deepfake” når bilder, video og lyd brukes til å lage en overbevisende fremstilling av at noen sier eller gjør noe de ikke har sagt eller gjort i virkeligheten.

For eksempel kan du bli presentert for en video hvor det ser ut som at en kjent person eller noen som står nær deg snakker, men i virkeligheten er ny lyd og ansiktsmimikk lagt på et gammelt klipp. Dette kan se veldig ekte ut, og gi deg feil eller farlig informasjon.

På samme måte kan stemmekopier lagres og stemmer som ikke finnes kan konstrueres. Vær derfor kritisk til telefonsamtaler som omhandler overføring av penger eller bruk av BankID, uansett hvor mye du stoler på den som ringer.

Ikke oppgi sensitiv informasjon som kortnummer, BankID-passordet, eller koder fra kodebrikken til noen. Heller ikke til familie, banken eller politiet. 

Svindlerne sender SMS med lenke til skatteoppgjøret. Lenken går til en falsk nettside som er veldig lik Skatteetaten sine nettsider.

Ikke klikk på lenken. Ta kontakt med oss om du mistenker svindelforsøk.
Oppdatert 24.03.22