Velkommen til oss!
Ønsker du deg en lokal sparebank som tilbyr deg trygg og personlig rådgivning for din privatøkonomi uansett livssituasjon? Bli kunde hos oss med noen få tastetrykk i dag.
Hvorfor bli kunde hos oss?
- Kundeutbytte
- Trygg og personlig rådgivning
- Konkurransedyktige betingelser
- Apple Pay og Google Pay
- Vi gir tilbake til samfunnet
1. Bli kunde
Skal du bli kunde hos oss med for eksempel boliglån eller andre bankprodukter, velger du "Bli kunde med konto". Du vil da få full tilgang til alle våre tjenester via nettbanken.
Skal du være disponent på en konto, samskylder på boliglån eller lignende, kan du benytte valget "Bli kunde uten konto". Du vil da bli registrert som kunde og få tilgang til nettbank.
Ikke digital kunde?
Dersom du ikke har BankID og ønsker å bli kunde, vennligst kontakt oss for å gjøre en avtale i forkant. Det gjøres ved å sende en henvendelse til post@fanasparebank.no, eller ring kundesenter på telefon 915 03 411. Husk å ta med gyldig pass eller norsk Nasjonalt ID kort til møtet.
Informasjon til kunder uten BankID
Kunder i alder 0-18 år må etablere konto sammen med foresatte. Dette må gjøres ved personlig oppmøte i banken. Les mer om etablering av konto til barn og unge.
Dersom du er over 18 år, men ikke har BankID, må du møte personlig i banken for etablering av kundeforhold. Ved etablering av nytt kundeforhold må det fremvises gyldig pass.
Er du utenlandsk statsborger, må du fremvise bekreftelse på D-nummer eller norsk personnummer, i tillegg til pass. Kunder fra land utenfor EU/EØS må også fremlegge gyldig Oppholdskort.
If you are a foreign citizen, you must present confirmation of your D-number or Norwegian social security number, in addition to your passport. Customers from countries outside the EU / EEA must also present a valid Residence Card.
2. Bestill kort
Du kan selv bestille kort i nett- og mobilbank. Se i hovedmenyen under punket "kort".
- Pin-koden til kortet ditt henter du i nett- eller mobilbanken, den kommer ikke i posten lenger. Du finner koden i nettbanken under "kort", deretter “Vis PIN-kode”.
- Det tar ca. én uke fra du bestiller bankkortet til det kommer i posten.
3. Flytt lønnskonto
Hvis du har et boliglån hos oss eller andre bankprodukter, kan det være praktisk å ha lønnsinngang på en konto hos oss. Slik kan overføringer og faste trekk gå mest mulig sømløst, og du får en mer fullstendig oversikt over din økonomi i nettbanken.
Du oppretter kontoer selv i nett- og mobilbank. Velg "Opprett konto" under "Konto" i hovedmenyen.
Trenger du en felleskonto med noen?
Dersom du deler et boliglån eller andre utgifter med noen kan det være lurt at en av dere oppretter en ekstra brukskonto som dere begge to har tilgang til, for eksempel som en felleskonto for daglig bruk, eller som regningskonto. Dette kan du også fikse selv under "Opprett konto" i nett- og mobilbank.
Husk!
- Meld fra til arbeidsgiver om at du har ny konto for lønnsinngang.
-
Melde inn nytt kontonummer til andre instituasjoner du mottar penger fra, for eksempel Skatteetaten eller NAV.
4. Flytt Avtalegiro og eFaktura
Dine eFakturaer er knyttet til ditt personnummer, og kommer derfor automatisk inn i ny nett- og mobilbank.
Avtalegiroer må opprettes i ny bank med ditt nye kontonummer. Når man har betalt en gang manuelt til en mottaker som tilbyr avtalegiro, vil det automatisk komme opp et forslag om å inngå ny avtalegiro.
Når du bytter bank, kan du krysse av i bankbytteskjemaet for at avtalegiroer skal flyttes, og vi vil hjelpe deg med å opprette avtalene i din nye nettbank.
Husk at du alltid kan ta kontakt med oss for hjelp med eFaktura og avtalegiro.
Tips:
Det kan ta inntil 45 dager før en nyopprettet avtalegiro er aktiv. Dermed kan det hende at du må betale noen av regningene manuelt i mellomtiden. Du vil da få regning i postkassen.
5. Last ned mobilbank
Nettbank får du når du blir kunde, og mobilbanken kan du laste ned ved å søke på "Fana Sparebank" i App Store (for iPhone) eller Google Play (for Android).
6. Legitimer deg og bestill BankID
Dersom du ikke allerede har legitimert deg for eksempel i forbindelse med at du har tatt opp et boliglån hos oss, er det viktig at du går innom banken med passet ditt og legitimerer deg. Banken er pålagt å ha oppdatert legitimasjon på alle sine kunder i henhold til hvitvaskingsloven. Det er kun pass som er gyldig legitimasjon. Vil du komme innom? Se filialenes åpningstider her.
Du kan bruke din BankID fra den gamle banken til du er klar for å bestille ny. Når du har legitimert deg, kan du bestille kodebrikke og opprette BankID hos oss.
Tips og triks
Har du husket på disse lure tingene?
Forfallsdato og belastningskonto:
Du kan selv endre forfallsdato på lånet ditt, og hvilken konto lånet skal trekkes fra i nett- eller mobilbank.
Du kan ikke endre forfallsdato på samme dato som lånet skal trekkes. Da må du prøve igjen neste dag, med endring fra og med kommende måned.
Flytte eller avslutte kontoer:
Skal du flytte eller avslutte kontoer i din gamle bank? Ta kontakt med kundesenteret vårt her, og vi hjelper deg med å avslutte kontoer.
Opprett sparing:
Vi ønsker å vise deg verdien av sparing. Det kan være lurt å ha en egen sparekonto til kortsiktig sparing eller uforutsette utgifter. Samtidig kan sparing over tid i aksjer og fond øke verdien av pengene dine. Har du lyst å komme i gang?
Les om hvordan du kommer i gang med aksjer og fond
Opprette barnekonto?
Har du barn som også trenger brukskonto eller sparekonto hos oss? Vi har valgt å gjøre våre kontoer for barn og ungdom grønne. Hva innebærer grønne barne- og ungdomsprodukter? Les mer og bestill produkter her.